GO Goki - abstraktní stolní hra

Kód: 1031713
1 099 Kč –4 %
p19resi8kb1bvq1lmc18gh1j7v13neb
1 099 Kč –4 % 1 049 Kč
Na dotaz
Možnosti doručení
Položka byla vyprodána…
Desková hra GO – jedna z nejstarších strategických her na světě. Hrací deska o velikosti: 30,2x30,2 cm Všeobecná pravidla a) Go hrají 2 hráči na čtvercové síti, bílými a černými kameny čočkovitého tvaru. První tah učiní černý na prázdnou desku a dále se v tazích hráči střídají.

Detailní informace

Detailní popis produktu

Desková hra GO – jedna z nejstarších strategických her na světě.

Hrací deska o velikosti: 30,2x30,2 cm

Všeobecná pravidla

a) Go hrají 2 hráči na čtvercové síti, bílými a černými kameny čočkovitého tvaru. První tah učiní černý na prázdnou desku a dále se v tazích hráči střídají.
b) Tahem se rozumí položení jednoho kamene na volný průsečík. Případně zajmutí a vybrání soupeřových kamenů je součástí tahu. Tahem může být i 'pas', tj.vzdání se tahu.
c) Cílem hry je ohraničit území a případně zajímat soupeřovy kameny. Oba cíle se ohodnocují body: jeden bod za každý průsečík území, jeden bod za každého zajatce. Vítězem je hráč s větším součtem těchto bodů.
d) Soutěžní go se hraje na desce 19x19, začátečníkům se doporučuje hrát na menších deskách, např. 13x13, hra je pak přehlednější. Soupravy obsahují 180+180 nebo 90+90 kamenů. Při hře však platí, že hráč má počet kamenů 'neomezený'. Pokud mu nestačí, požádá soupeře o výměnu zajatců.

V dalších odstavcích najdete konkrétní pravidla pro zajímání soupeřových kamenů, pro omezení volby tahu, definování území, pravidla pro konec hry.

Zajímání kamenů, spojování kamenů do skupin

Základním pojmem v tomto odstavci je 'svoboda'. Obr.1

a) Kámen položený do volného prostoru do středu desky má 4 svobody, tj. volné průsečíky sousedící s ním po čáře. Kámen u strany desky má 3 svobody, kámen v rohu pouze 2 svobody.
b) Obsadí-li jeden hráč postupně svými kameny všechny svobody kamene druhé barvy, kámen je zajat. Po ztrátě poslední svobody musí být okamžitě odstraněn z desky. Zajímající hráč si zajatce shromažďuje pro pozdější počítání skóre.
c) Hráč, na jehož kameny je útočeno, se samozřejmě může bránit. Přidáváním kamenů k vlastnímu kameni, tak aby spolu sousedily po čáře, vytváří řetěz. Řetěz pevně spojených kamenů může být zajat pouze jako celek. Svobody řetězů jsou opět všechny volné průsečíky sousedící s ním po čáře, a po obsazení poslední svobody je řetěz zajat ( a ihned odstraněn z desky).

Kam můžeme a kam nesmíme táhnout?

Obr.2 Obr.3

Táhnout můžeme na libovolný volný průsečík, při respektování dvou přirozených zákazů.

a) ZÁKAZ SEBEVRAŽDY. Hráč nesmí zahrát takový tah, aby jeho kámen, případně řetěz kamenů, neměl po tahu žádnou svobodu. Do 'sebevraždy' hráč může táhnout, pokud tímto tahem zajme jeden nebo více soupeřových kamenů. Tím jeho kámen získá svobody a tak vlastně nestojí v sebevraždě. Pamatujme, že braní je součástí tahu a že na desce nesmí zůstat kameny nemající alespoň 1 svobodu. Černý tak smí zahrát na body x v obr. 3.
Obr.4 b) ZÁKAZ OPAKOVÁNÍ POZICE, tj. pravidlo 'KO' (japonsky nekonečný). Hráč nesmí táhnout tak, aby se po jeho tahu přesně zopakovala pozice před posledním tahem soupeře. Toto pravidlo se týká situací zobrazených na obr. 4, kde by jinak bylo možno brát jeden kámen stále dokola a tak znemožnit konec hry. Po tahu černého 1 nesmí bílý okamžitě tento kámen vzít zpět, musí vyčkat alespoň 1 tah. Pozice s ko jsou často důležitým taktickým prvkem a jejich význam je rozebrán později.

Území

Deska je postupem hry rozdělena na řadu oblastí, kde dominují kameny jedné barvy. Volné průsečíky uvnitř hranice tvořené kameny jedné barvy (a případně okrajem desky) nazýváme území. Na obr.5 vidíme desku po skončení partie, rozdělenou na 4 území bílého a 5 území černého. Pro přesně pochopení pojmu území je důležité si uvědomit, že soupeř může do 'mého' území hrát. Pokud je území opravdu moje, dokážu jeho kameny chytit a tím své území uhájit. Pokud to nedokážu, soupeř si vybuduje v 'mém' území svou skupinu se svým územím, současně tím 'mé' území zničí.

Obr.5

Konec hry

Pokud hráč dojde k závěru, že již nemůže nic získat ani způsobit ztrátu soupeři, vzdá se tahu slovem 'pas'. Partie končí, pasují-li po sobě oba hráči. Jestliže druhý hráč nepasuje, ale pokračuje ve hře, může i první hráč dále hrát. Před ukončením partie je nutné vyřešit všechny sporné situace na desce včetně všech situací 'ko', a vyplnit neutrální body (body nikoho mezi hranicemi bílých a černých území). Jestliže hráči najdou po oboustranném pasování nejasnou situaci, obnoví hru. Kameny, které leží v soupeřovvě území a mohly by být kdykoliv zajmuty (tzv. mrtvé kameny), jsou po skončení hry z desky odstraněny a přidány k zajatcům. Tedy není třeba jim vlastními tahy do vlastního území brát všechny svobody, jako to je nutné při normálním zajímání ve hře.

Spočítání výsledku

Každý hráč si spočte všechny body vlastních území (volné průsečíky) a k nim připočte body za zajatce. Hráč s větším součtem vítězí. V praxi se to většinou provádí trochu odlišně, abychom si ušetřili práci: Zajatce naskládáme do soupeřova území (tedy místo přičítání ke svému skóre je odečítáme od soupeřova, na výsledku se nic nemění), a území můžeme přemístěním některých kamenů změnit na obdélníky, nejlépe po desítkách bodů. Sčítání jde pak lehce.

Doplňkové parametry

Kategorie: Pro dva hráče
? Minimální věk: 6
? Min. počet hráčů: 2
? Max. počet hráčů: 2
Položka byla vyprodána…

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Pouze registrovaní uživatelé mohou vkládat články. Prosím přihlaste se nebo registrujte.

Nevyplňujte toto pole: