Backgammon - cestovní magnetická hra
Piatnik Backgammon magnetický, cestovní.
Cílem hry:
Je vyvést 15 kamenů jedné barvy přes všechny pole mimo hrací plochu. Hra, kterou ovládala už antika, se v Čechách nazývala "tabula". Backgammon je názvem odvozeným z angličtiny, a v doslovném překladu znamená "vrhcáby".
více
Online cenaBěžná cena
|
199 Kč 249 Kč
|
(7,80 EUR) (9,80 EUR)
|
Piatnik Backgammon magnetický, cestovní.
Cílem hry:
Je vyvést 15 kamenů jedné barvy přes všechny pole mimo hrací plochu. Hra, kterou ovládala už antika, se v Čechách nazývala "tabula". Backgammon je názvem odvozeným z angličtiny, a v doslovném překladu znamená "vrhcáby".
Obsah hry:
1 hrací deska 2 krát 15 kamenů 4 klasické kostky s bodovými hodnotami 1 kostka "tuplovací", čili zdvojnásobující 1 návod hry Příprava hry: Rozložíme opatrně hrací desku, která má podobu krabičky, i se zásuvkami po stranách. Protože jde o hru cestovní, jsou kameny opatřeny magnety. Hráči si vyberou volbou barvu kamenů. Hrací plán sestává vlastně ze 4 x 6 polí, přičemž každý hráč má své vnitřní a vnější pole. Každá část představuje 6 polí, zřetelně vyznačených podlouhlými trojúhelníky. Každý hráč zaujímá jednu stranu desky, a každý táhne v protisměru. Musí protáhnout své kameny ze strany protihráče až na svou stranu, do vnitřního pole. Přitom se snaží vyhazováním kostek a blokádou znepříjemnit protivníkovi postup. Vítězí hráč, který se dostane nejrychleji do vlastního vnitřního pole, na posledních šest polí, a jemuž se podaří vhodnými hody odstranit své kostky z hrací desky.
Průběh hry:
Oba soupeři začínají posun kostkami na straně protivníka. Hráč, který hraje světlými kameny, táhne proti směru hodinových ručiček, zatímco držitel modrých kamenů hraje v opačném směru. Začínají světlé kostky. Každý hráč hází jednou kostkou, a vyšší číslo začíná. (V tomto případě postupuje startující hráč podle počtu bodů, které při volbě ukázaly obě kostky). Od této chvíle se hází pokaždé dvěma kostkami. Po hrací desce se pohybujeme podle počtu dosažených bodů. Hodíme-li například 5 a 4, může jedna kostka postoupit o pět polí, druhá o čtyři. Anebo body sečteme a ovládneme jedním kamenem rovnou deváté políčko. Komu se podaří obsadit jedno pole dvěma kameny, vytváří v těchto místech zeď (pevnost). Soupeř se v těchto místech nemůže zastavit. Nemůže-li hráč postupovat, je-li zablokován, pokračuje ve hře protivník. Proto je účelné zbudovat hned několik pevností na klíčových pozicích. Na jednom poli můžeme mít libovolný počet kamenů, avšak vždy jediné barvy. Potom je tu další pojem, totiž "shoda". Stane-li se, že máme na obou kostkách stejný počet bodů, můžeme hodit ještě jednou, anebo bodovou hodnotu, jíž jsme dosáhli, znásobíme. Hodnotu každé kostky můžeme znásobit čtyřikrát, přičemž můžeme hody rozdělit mezi dvě kostky, anebo posunout najednou tři nebo čtyři kameny. Narazíme-li na osamocený kámen protivníka, vstoupíme-li na jeho pole, můžeme jej vyhodit. Kámen pak bude muset začínat znovu od jedničky. Není dovoleno vracet se vlastními kameny zpět, posun je možný pouze kupředu. S vysouváním figurek z hrací desky začínáme až v okamžiku, kdy již máme všechny kameny v poslední čtvrtině hrací desky, v takzvaném vnitřním poli. Chceme-li kámen vyvést z desky, musíme hodit odpovídající počet bodů. Je-li kostka na šestém místě od konce, bude to šestka, na pátém místě musíme hodit pětku. Je-li v této fázi některý kámen vyhozen protivníkem z desky, začíná postupovat od začátku, a s uvolňováním kostek z hrací desky se pokračuje teprve potom, až se kámen po dlouhé pouti opět dostane na vnitřní pole.
Konec hry:
Hráč, který jako první vyvedl své kameny z desky, vítězí. Prohrává ten, komu zbyl v poli, byť jen jediný kámen. Prosté vítězství nastává, jestliže jsme vyvedli všechny kameny, a protivník se zbavil alespoň jedné kostky z patnácti. Tuplované, nebo dvojnásobné vítězství. GAMMON nastává, když protivník nemohl vyvést z desky žádný z kamenů. A trojnásobné vítězství, zvané BACGAMMON, nastává tehdy, když protihráč nemohl vyvést jedinou kostku ze hry, a má-li alespoň jeden kámen na vnitřním poli vítěze nebo dokonce mimo hrací pole.