Tak jo, Shepard zase zachraňuje galaxii, ale tentokrát s kartami a kostkami,“ směje se Karel, když rozkládáme herní plán. „Já beru Garruse, už slyším tu jeho ikonickou větu v uších.“
„Fajn,“ odpovídám, „tak já budu Liara, protože asarijky prostě vládnou biotice. A někdo musí držet ty vaše horké hlavy na uzdě.“
A tím začíná naše první kampaň v Mass Effect: deskové hře, která vychází z legendární PC a konzolové série od BioWare a snaží se převést to nejlepší z digitálního vesmíru na stůl. Atmosféra je silná už od začátku, protože před sebou máme mapu kampaně s hlavními misemi, věrnostní úkoly jednotlivých hrdinů a příběhovou knihu s desítkami odstavců, které určují směr celé galaxie.
Každý hráč si vybere postavu – Shepard, Garrus, Liara, Tali nebo Wrex – a společně se vydáváme na mise, které se větví podle úspěchu a selhání. „Hele, jestli tohle poděláme,“ říká Petr, když začínáme misi Průlom, „tak Reaktor bouchne a jsme bez šance.“
„Klid,“ krotím ho, „mám schopnost, která nám dá reroll, jen mi dejte krytí.“
Tahle hra není o tom, že každý hraje sám za sebe. Všechno se točí kolem spolupráce a taktiky. Každá mise má své speciální podmínky, nepřátele a cíle a není to jen o kostkách, ale o tom, jak dokážeme sladit dovednosti celého týmu. Odměnou nejsou jen vítězné body vyznačené tečkami na mapě kampaně, ale i pocit, že jsme příběh opravdu posunuli.
Příběhová kniha přidává napětí, protože některé oddíly nás odmění přímo vítězným bodem, jiné nám ho seberou a naše rozhodnutí se okamžitě propisují do dalšího vývoje. Když jsme dokončili věrnostní misi Tali, bylo to nejen o bodu navíc, ale i o tom, že jsme jí pomohli a její příběh dostal osobnější rozměr. Přesně tak, jak si fanoušci série pamatují z počítače – že jde o vztahy, volby a důsledky.
A tady se to všechno odehrává u stolu, s kostkami, kartami a spoustou smíchu i napjatých chvil. Hra je povinností pro každého, kdo miluje Mass Effect, protože umožňuje znovu prožít galaktické drama v kooperativní kampani. Ale stejně tak si ji užije parta deskovkářů, kteří chtějí silný příběh, napětí a týmovou strategii.
„Tak co,“ ptám se po dohrání mise A, „pustíme se do mise B?“
„Jasně,“ zazní jednohlasně. Protože galaxie se sama nezachrání.
HRU MASS EFFECT: DESKOVÁ HRA – PRIORITA HAGALAZ KOUPÍTE ZDE

